Nykyisin tuntemamme Kauppatorin tienoo syntyi 1800-luvun alussa. Helsingin keskustaa alettiin tuolloin rakentamaan uudestaan. Helsingistähän oli tullut Suomen suuriruhtinaskunnan pääkaupunki. Sitä ennen Kauppatorin paikalla oli mutaisen kaupunginlahden pohjukka, jossa sijaitsi kalalaitureita. Sinne saapuivat lähiseudun kalastajat myymään kalojaan ja joskus myös muita tuotteitaan helsinkiläisille. Varsinainen tori kaupankäynnille oli tuohon aikaan Suurtori, joka sijaitsi nykyisen Senaatintorin paikalla.
Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.
Tämän kuvapainotteisen blogini vanhimmat tarjolle tuomani kuvat ovat 1860-luvulta. Nykyisen Pohjoisesplanadin kohdilla kulki ennen nykyisen Kauppatorin rakentamisvaiheita Eteläinen Rantakatu. Sen takaa alkoi kaupunkiasutus. Entisten kalalaitureiden paikalle alettiin rakentamaan Kauppatoria. Mutaiseen ja matalaan lahden pohjukkaan piti ajaa hyvin paljon täyttömaata, jotta siihen saatiin rakennettua leveä ja myös laivaliikenteelle sopiva tori.
1800-luvun torin rakentamisvaiheiden yhteydessä sinne tuli kolme satama-allasta. Itäpäähän valmistui allas Viaporin eli Suomenlinnan liikenteelle. Se on nykyisin Linnanallas. Länsipuolelle rakennettiin kalastajaveneitä varten allas, joka nyttemmin tunnetaan Kolera-altaana. Sitten tuli vielä allas höyrylaivoille, joka nyt tunnetaan Vironaltaana. Samassa yhteydessä kaivettiin myös Katajanokan kanava.
Toria laajennettiin 1890-luvulla merelle päin. Kauppatorin rantaa pitkin rakennettiin satamarata, joka kulki Katajanokalle. Sinne laivat toivat rahtitavaraa kaukaisista maista, joten radan tarve oli tuiki tärkeä. Sinne tuli kaksi kääntösiltaa. Rautatieliikenne jatkui 1980-luvulle saakka. Lakkauttamisen myötä kiskot purettiin.
Tässä on massiivisia veneitä syysmarkkinoilla 1890. Tänä päivänä ne tunnetaan paremmin nimellä silakkamarkkinat. Tuntematon kuvaaja on ikuistanut tämän näkymän. Lokakuun ensimmäisellä viikolla pidetään Kauppatorilla perinteisesti silakkamarkkinat. Niiden historia juontaa juurensa aina 1700-luvulle saakka. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Kauppatorin eteläisenä rajana on meri. Pohjoisessa torin reunaa pitkin kulkeva Pohjoisesplanadi on rajana. Lännessä tori rajautuu Unioninkatuun, jonka toisella puolen alkaa Esplanadin puisto. Idässä on rajana Katajanokan kanavan suulla oleva Linnan allas.
Kauppatorilta lähtee useita lauttoja päivittäin. Sieltä mennään Suomenlinnaan ja Korkeasaareen. Myös Helsingin sightseeing-risteilyt lähtevät Kauppatorilta.
Keskellä Kauppatoria on Keisarinnankivi. Se on Helsingin vanhin julkinen muistomerkki. Se pystytettiin keisari Nikolai I:n puolison Aleksandran ensimmäisen Helsingin vierailun kunniaksi vuonna 1835. Carl Ludvig Engel suunnitteli tämän obeliskin. Kauppatorin länsipäässä lähellä Unioninkatua ja Esplanadin puistoa on suihkulähde Havis Amanda. Se on Ville Vallgrenin luomus vuodelta 1908.
Tämä on ensimmäinen osio Kauppatorista kuvapainotteisten blogieni joukossa. Palaan tänne myöhemmin uudestaan. Blogin lopussa on linkki arkistoon, josta löytyy kaikkiaan toistakymmentä Helsinki-aiheista blogia. Olen tehnyt kahdentyyppisiä koosteita Helsingistä. Toisessa on mielenkiintoisimmat kuvat, joita olen julkaissut Helsinki vanhoissa kuvissa facebook-ryhmässä. Toisessa olen tehnyt alueittain tai aiheittain blogeja eri puolilta minulle tutuinta Helsinkiä.
Tässä on linkki lyhyeen (7 minuuttia) elokuvaan Torielämää Helsingissä vuonna 1938. Siitä pystyy tekemään lukuisia hienoja havaintoja. Ääntä ei elokuvassa ole ollenkaan. Tämä on varhaisin julkisesti esitetty värielokuva Suomessa: Torielämää Helsingissä | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Finna.fi
Tässä on kaksi mainosta, joissa on mahtavia erikoistarjouksia. Tarjoan teille tätä vaihtoehtoa tehdä tilauksia eri tuotteista netin kautta. Se on ekologista ja terveellistä! Toimitukset tulevat lähimpään haluamaasi postin toimipisteeseen tai ihan kotiovelle. Katso ja klikkaa!
Tee Offerillan kanssa edullinen diili! Vaihtoehtoja löytyy 1500 kpl.
Katso, mitä kaikkea Telia tarjoaa!