Helsinkiä vanhoissa kuvissa – Joukkoliikenteen kehitystä hevosraitiovaunuista alkaen

Olen vanhojen kuvien kautta saanut nähdä Helsingin joukkoliikenteen muutoksia ja kehitystä 1800-luvun loppupuolilta tähän päivään asti. Hevosomnibusliikenne alkoi 14.3.1888. Helsingin ydinkeskustassa alkoi hevosvetoisia raitiovaunuja näkyä muun muassa Espalla, Töölössä ja Kaivopuistossa. Lauttasaaressa hevoset vetivät vaunua vuodesta 1913 vuoteen 1917.

Hevosraitiovaunu Pohjoisesplanadi

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.

Daniel Nyblin on ikuistanut näkymää Helsingin joukkoliikenteen uranuurtajista Pohjoisesplanadilla 1890-luvulla. Hevosvetoinen raitiovaunu oli tuohon aikaan ainoa joukkoliikenteen vaihtoehto ydinkeskustassa. Veneliikennettä oli myös jonkin  verran mahdollista hyödyntää matkoilla. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Hevosraitiovaunu Tehtaankadulla

Oheinen raitiovaunu kulki reittiä Töölö-Kaivopuisto. Vaunu 5 on nyt päätepysäkillä Tehtaankadun alkupäässä. Tuntematon kuvaaja on ikuistanut tämän näkymän 1890-luvulla. Vaunu kuului Helsingin Raitiotie- ja Omnibussiosakeyhtiölle. Kuva HKM

Hevosraitiovaunu Nikolainkadulla

Nils Wasastjerna on ottanut tämän kuvan Nikolainkadulta. Vieressä on Valtionpankki ja takana on Valtionarkisto. Kyydissä saattaa olla entisiä kollegoita, joita on voinut hypätä kyytiin Rauhankadulta kääntymistä ennen arkiston kohdilta reilut sata vuotta sitten eli 1890-luvulla. Tämä katu tunnetaan nykyään Snellmaninkatuna. Kuva HKM

Hevosraitiovaunu Bulevardilla

K.E. Ståhlberg on kuvannut hevosraitiovaunua Bulevardilla vuonna 1900.  Muu liikenne käsitti tuohon aikaan hevosmiehiä vaunujensa kanssa tavarakuljetuksissa. Kuva HKM

Sähköraitiovaunuliikenne aloitettiin Helsingissä syksyllä vuonna 1900. Linja-autoliikenne alkoi suhteellisen säännöllisesti toimia vuonna 1936. Helsingin kaupungin liikennelaitos syntyi vuonna 1945. Se lähti liikkeelle, kun Raitiotie ja Omnibus Oy yhdistettiin. Johdinautoliikenne alkoi vuonna 1949 ja se lopetettiin vuonna 1974. Metroliikenne alkoi 2.8.1982.

Itäinen Heikinkatu 1900

I.K. Inha on kuvannut ensimmäisiä sähköraitiovaunuja vuonna 1900 Itäisen Heikinkadun ja Vladimirinkadun risteyksessä. Nykynimillä olisimme Mannerheimintien ja Kalevankadun kulmauksessa. Kuva on Suomen Valokuvataiteen museosta.

Ajattelin tässä ensimmäisessä Helsingin liikennettä käsittävässä kuvapainotteisessa blogissani tuoda esille aivan alkuaikojen hevosraitiovaunuliikennettä ja siitä kehittymistä sähköiseen järjestelmään. Samoin bussiliikenteen alkuvaiheiden kehitystä kalustossa on ihan mielenkiintoista tuoda tarjolle.

Aleksanterinkatu 1908

Tässä on raitiovaunuliikennettä Tallbergin talon kohdilla Aleksanterinkadulla vuonna 1908. Kuvan on ikuistanut I.K. Inha. Suomen Valokuvamuseo

Itäinen Viertotie

Eira-Kauppatori-Sörnäinen on ollut tämän raitiovaunun reittilinja vuosien 1914-1925 välissä. Tässä ollaan kaupunginportilla Itäisellä Viertotiellä päätepysäkillä. Nyttemmin katu tunnetaan Hämeentienä. Tuntematon kuvaaja on ikuistanut näkymän. HKM

Hevosraitiovaunu Lauttasaari 1910-luku

Tässä liikennemuodossa piti olla voimakas hevonen vetämässä. Kuvassa ollaan Lauttasaaressa, jossa matkustaminen hevosella raitioita pitkin alkoi vuonna 1913 ja päättyi vuonna 1917. Tämä on sillä aikavälillä otettu kuva tuntemattoman kameramiehen toimesta. HKM

Salomonkatu 1920-luku

Linja-autoaseman laitureita on kuvannut Anton Rönnberg 1920-luvulla Salomonkadulla. Kuva HKM

Helsinki-Munkkiniemi

Tässä on vuoden 1927 bussikalustoa Helsingissä. Eric Sundström on ottanut tämän kuvan Eirassa. HKM

Rahastajia vuonna 1930

Tässä on rahastajia Erottajan Omnibussiasemalla vuonna 1930. Kuvan on ottanut Sakari Pälsi. HKM

Lönnrotin puistikko vuosi 1930

Linja-auto Henrikstaalista on saapunut Lönnrotin puistikkoon vuonna 1930. A. Pietinen on tämän kuvan ottanut, joka on Museoviraston kuvakokoelmista kotoisin.

Rautatietori vuonna 1932

Tässä on linja-auto reitiltä Helsinki-Malmi-Tapanila bussinkuljettajan ylpeänä seisoen ajokkinsa vieressä. Olof Sundström on ikuistanut tämän näkymän vuonna 1932 Helsingin Rautatietorilla. HKM

Liikennekarusellia Heikinkadulla

Vanhan ylioppilaskadun kohdilla on Aarne Pietinen onnistunut ottamaan hienon kuvan raitiovaunuista syyskuussa vuonna 1934. Tässä ollaan Heikinkadulla eli nykyisellä Mannerheimintiellä. Kuva on Museovirastosta.

Erottaja-Munkkiniemi linja 1941

Esa Hilli on kuvannut raitiovaunua Munkkiniemen puistotiellä 9.10.1941. Uusi vaunutyyppi on liikkeellä koeajossa. HKM

Kiskotöitä Kaisaniemessä

U.A. Saarinen on ollut kuvaamassa näkymää, kun kiskoja laitetaan uuteen uskoon Kaisaniemessä. Ajankohta on 19.7.1948. Kesä on parhaimmillaan. Liki ettei tule hiki! Museovirasto

Topeliuksenkatu 1949

Tässä on johdinbussi Topeliuksenkadulla Töölössä. Se on aivan Töölön kirkon edustalla vuonna 1949. Hugo Sundström on tämän kuvan ottanut. HKM

Trolleybussi 1950-luku

Johdinauto eli trolleybussi numero 14 on kuvassa rahastajansa kanssa. Bussi liikennöi väliä Naistenklinikka-Eira. Tuntematon kuvaaja on ikuistanut näkymän 1950-luvun alkupuolella. Kuvan hymyilevä rahastaja on Annikki Koski. HKM

Helsinki on tänä päivänä aivan omaa luokkaansa kestävien kulkutapojen käytön suhteen. 75 % matkoista tehdään joukkoliikenteellä, kävellen tai pyöräillen. Siihen vaikuttaa tietenkin paljon Helsingin asukastiheys. Joukkoliikenne koostuu busseista, metrosta, lähijunista ja raitiovaunuista. Jatkan myöhemmin kuvien näyttämistä vähän uudemmilla otoksilla. Nyt pääsin 1950-luvun alkuun sieltä hevosraitiovaunuista.

Tähän loppuun on mahdollisuus elävän kuvan kautta tutustua vuoden 1950 vuoden Helsinkiin. Viisi vuotta aiemmin on aloittanut Helsingin kaupungin liikennelaitos. Tämä noin 17 minuuttia kestävä elokuva on ollut erinomaisen hyvä opetusfilmi tuon ajan kuljettajille ja rahastajille sekä huoltohenkilökunnalle. Se antaa myös hienoja nostalgisia näkymiä Helsingin kaduilla vanhoista rakennuksista, ihmisistä ja ympäristöstä yleensä. Päävastuun on kantanut O.H. Träskvik ja filmi on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin arkistoista. Sen nimi on Helsingin kaupungin liikennelaitoksen opetuselokuva I. Meillekin siitä on vielä takautuvasti hyötyä esim. kohteliaisuuteen liittyvissä asioissa.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen opetuselokuva 1 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Finna.fi

Blogini lopussa on kohta, josta pääsee katsomaan aikaisemmin tehtyjä blogeja. Niitä on jo yli kymmenen tehty Helsingistä.

 

Tässä on muutama mainos, joissa on mahtavia erikoistarjouksia. Tarjoan teille tätä vaihtoehtoa tehdä tilauksia eri tuotteista netin kautta. Se on ekologista ja terveellistä!  Toimitukset tulevat lähimpään haluamaasi postin toimipisteeseen tai ihan kotiovelle. Katso ja klikkaa! 

* Tässä on edullinen tapa tarkastaa oma terveydellinen kunto. Klikkaa kuvaa ja katso!

 

*

Very Nice on naisten vaatetusliike. Farkuissa löytyy! Katso ja klikkaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.