Kirjoitan linja-autoista Helsingissä nyt toista blogiani. Ensimmäisen tein tämän vuoden alussa 2.1.2023. Sitä ennen tein kylläkin jo 22.10.2022 koosteen ”Joukkoliikenteen kehitystä hevosraitiovaunuliikenteestä alkaen.” Siinä käsittelin sekä raitiovaunuja että busseja. Laitan näistä molemmista suorat linkit tämän blogini loppupuolelle.
Olof Sundström on ottanut kuvan Helsingin Rautatientorilla kuljettajasta ja hänen linja-autostaan vuonna 1932. Tämä ajokki kulki reittiä Helsinki-Oulunkylä-Pakinkylä. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.
Olof Sundström on ikuistanut näkymää Helsingin Rautatientorilla Haagaan liikennöineestä linja-autosta vuonna 1932. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Valokuvaaja Pietinen on kuvannut linjan Eira-Kruununhaka linja-autoa Helsingin keskustassa vuonna 1937. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista peräisin.
Helsingin Asema-aukiollla on Foto Roos kuvannut vuonna 1941 puukaasutinkäyttöistä linja-autoa. Julkaistessani tämän saman kuvan Helsinki vanhoissa kuvissa Facebook-ryhmässä tuli useita kommentteja siitä, että näiden autojen tehot alkoivat loppua ylämäessä. Niitä joutuivat matkustajat tuon tuosta työntelemään. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Linja-auto Büssing – Ivaq on talvimaisemassa. Tämä auto oli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen Töölöntullin linjalla. Ajankohdasta ei ole tietoa. Kuva Mobilia
Helsinkiläisiä kansakoululaisia on lähdössä linja-autoretkelle vuosien 1947-1949 välisenä aikana. Valokuvaaja Pekka Kyytinen on ikuistanut tätä lähtönäkymää Simonkadulta. Auto on merkkiä Volvo. Kuva on Museovirastosta.
Helsingin liikennelaitoksen Leyland Tiger-merkkinen linja-auto on Lastenlinnan edustalla vuonna 1949. Foto Roos on kuvannut sitä. Osoite on Lastenlinnankatu 2. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Liikennelaitoksen Scania-Vabis on ollut Foto Roosin kuvauskohteena vuonna 1949 Rautatientorilla. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Aukusti Tuhka on kuvannut sekä Tennispalatsia että Kampin kentällä olevia busseja. Ajankohta on ollut vuosi 1953. Tennispalatsi on valmistunut vuonna 1937. Kuva on Museovirastosta.
Teuvo Kanerva on ollut oikeaan aikaan oikeassa paikassa Senaatintorilla kuvaamassa Suomen Turistiauto Oy:n linja-autoa. Ajankohta on ollut vuosi 1957. Entiseltä nimeltään Nikolainkirkko ja sittemmin Suurkirkko tai Tuomiokirkko on ylväänä auton takana. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta peräisin.
Valtion rautateiden linja-autoa on kuvannut 2.1.1962 O. Lehtonen. Volvo oli tuolloin käytöstä poistettuna ja myytävänä Pasilan autovarikolla. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.
Vuonna 1964 on tuntematon kuvaaja ikuistanut näkymää Helsingin Olympiastadionin edustalla Postilinja-autosta. Kuva on Postimuseosta.
Laitan vielä tähän mielenkiintoisen elävän kuvan pätkän kestoltaan vajaa 10 minuuttia linja-autoliikenteen kehitysnäkymistä 1950-luvun alkupuolella. Tämä lyhytelokuva on vuodelta 1955 ja se on Harry Lewingin toimittama. Tässä esitetään pika- ja paikallisvuoroliikennettä sekä Helsingin, Tampereen ja Lahden linja-autoasemien palveluja. Selostajana toimii Carl-Erik Creutz. Hyvää linja-autoretkeä kaikille noin 70 vuoden takaa: Linja-auto – maanteiden kiitäjä | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Finna.fi
Tässä on muutamia hyviä tarjouksia sopimuskumppaneiltani erilaisista tuotteista. Katso ja klikkaa! Tässä vaiheessa on jo hyvä alkaa katselemaan kesäksi vuokramökkejä, sillä valinnan varaa on vielä nyt. Itse olin perheeni kanssa viime kesänä viikon Sastamalassa ja toissa kesänä olimme Urjalassa. Jos on tarvetta uusia kesäksi renkaat, niin katso ja vertaile hintoja. Tästä löytyy usean firman laaturenkaita melkoisen edulliseen hintaan.
Lomarenkaalla on melkoisen laaja valikoima vuokramökkejä, huviloita ja huoneistoja ympäri Suomea. Kaikkiaan löytyy 4200 kohdetta. Klikkaa kuvaa ja katso!
Tämä on hyvä vaihtoehto rengaskauppoihin. Nopeat toimitukset kotiisi tai asennuskorjaamollesi; useita maksutapoja sekä edulliset renkaat ja vanteet. Rengasmerkkejä ovat mm. Good year, Pirelli, Bridgestone, Hankook, Continental, Michelin ja Nokian tyres. Löytyy myös Outlet, jossa on tosi edulliset hinnat. Klikkaa kuvaa ja katso!
Upeita vanhoja linja-autoja ja aikoinaan tosiaan linja-autoja näkyi Tennispalatsilla, nythän pysäkit taitavat olla maan alla Kampissa. Kaveri on myös ostanut vanhan linja-auton, jonka aikoo kunnostaa kesäksi matkailuautoksi. Saa nähdä löytääkö hän kaikki tarvitsemansa linja-auton korin varaosat.
Kiitos kiinnostuksestasi! Upeita ja värikkäitä ovat tosiaan bussit olleet aikoinaan. Väriä ja persoonallisuutta löytyi silloin enemmän, kun oli pikku yhtiöitä paljon. Varmasti saa kaverisi apuja bussin muuttamisessa matkailuautoksi. Heillähän on omia ryhmiä Facebookissa ja Instagramissa, mistä saavat apuja nopeasti!