Helsinki-Malmin lentoasema valmistui vuonna 1936. Viralliset vihkiäiset pidettiin 15.5.1938. Sieltä on minulla tarjolla nähtäväksi muutama kuva tässäkin kuvapainotteisessa blogissa. Tämä oli Helsingin päälentoasemana vuoteen 1952 saakka. Poikkeuksen muodostaa vuodet 1944-1946. Tuolloin lentokenttä oli valvontakomission käytössä. Vuoteen 1946 tämä lentoaseman alue kuului Helsingin maalaiskuntaan ja sen jälkeen Helsingin kaupunkiin.
Vuoden 1952 jälkeen toiminta on jatkunut lentokoulutuksen, yleisilmailun ja viranomaislentojen kautta. Muutamien vuosien ajan on lentotoiminta ollut katkolla. Alueelle on suunniteltu asuinrakennuksia jopa 25 000 asukkaalle. Nyt se on vielä ulkoliikunta-alueena. Monilla tahoilla toivotaan, että lentotoiminta voisi vielä jatkua.
Helsinki-Malmin lentoaseman avajaisia vietettiin 15.5.1938. Samassa yhteydessä järjestettiin myös lentonäytös. Kuvan on ottanut Pietinen ja se on peräisin Museoviraston kuvakokoelmista.
Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.
Juhlapuhe on meneillään lentoaseman vihkiäisissä toukokuussa 1938 Malmilla. Kuvan on ottanut Pietinen ja se on Museoviraston kuvakokoelmista.
Tässä on hieman rauhallisempaan aikaan otettu kuva Malmin lentoasemasta vuonna 1938. Aarne Pietinen Oy:stä on kameramies ikuistanut näkymän. Kuva on Museovirastosta.
Toukokuussa 15.5.1938 pidetyissä vihkiäisissä oli lentonäytöksen ja puheiden lisäksi näytillä myös ulkomaisia lentokoneita. Kuvan on ottanut jälleen Pietinen. Kuva on Museovirastosta.
Tämä kuva on luultavasti talvisotaa edeltävältä ajalta otettu vuosina 1937-1939. Kuvassa on Aero Oy:n autoja Malmin lentokentällä. Vasemmalla on lentokonehalli, taustalla on lennonjohtorakennus. Finnair Oyj on kohteen kuvannut. Se löytyy Suomen Ilmailumuseosta.
Lokakuussa 1939 evakuoitiin lapsia Ruotsiin myös lentokoneiden välityksellä. Tässä heitä on lähdössä ABA:n DC-3-koneella. Kuva Aarne Pietinen Oy ja Museovirasto.
SA-kuvan on napannut 1.7.1941 valokuvaaja Lehtinen saksalaisesta ja suomalaisesta jalkapallojoukkueesta Malmin lentokentällä. Mitenköhän on mahtanut keskinäisessä ottelussa käydä? Siitä ei ole mitään tietoa. Kuva on Sotamuseosta.
Voima on nimeltään tämä DC-2 lentokone. Sitä on kuvannut 7.4.1941 Viljo Pietinen. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista.
Wolfgang Heine on merkitty tämän kuvan ottajaksi 1940-luvun loppupuolelle. Kuvan henkilöstä ei ole tietoa. Kuva on Suomen Ilmailumuseosta.
Tässä ollaan Helsinki-Malmin lentoasemalla vuonna 1947. Väinö Kannisto on kuvannut, kun Aero Oy:n lentokone OH-LCA (”Sotka”) on juuri laskeutunut. Koneen tyyppi on Douglas DC-3. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Marsalkka Mannerheimin arkku tuotiin Helsinki-Malmin lentoasemalle Sveitsistä 2.2.1951. Hautajaiset olivat 4.2. Kuvan on ottanut U.A. Saarinen.
Malmin lentoaseman kiitotietä avataan vuonna 1954. Kuva on Kauko Tuomikosken kokoelmasta Suomen Ilmailumuseosta.
Tässä on vielä lopuksi elävää kuvaa vajaan kymmenminuuttisen verran. Kyseessä on Suomi-Filmin uutiskuvia vuodelta 1940. Malmin lentoasema tulee hyvin esille Ruotsin prinssi Wilhelmin vierailun kautta. Helsinkiä näytetään myös poikien onginnan kautta. Muutakin mielenkiintoista asiaa mahtuu tähän lyhyeen pätkään: Suomi-Filmin uutiskuvia 18/40 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Finna.fi
Tässä on muutamia mainoksia sopimuskumppaneiltani. Katso ja klikkaa hyviä tarjouksia!
Cellbes on erikoistunut naisten vaatteisiin. Sieltä löytyy myös isoja kokoja! Klikkaa oheista kuvaa ja katso!
Klikkaa kuvaa, ja katso, mitä Telia tarjoaa!
Puhdin kautta voit ottaa itsellesi täydellisen terveystarkastuksen. Klikkaa kuvaa ja katso!
Naantalissa voit yhdistää kylpylän ja hotellin. Huippuolosuhteet on molemmissa!