Helsinkiä vanhoissa kuvissa – Päärautatieasema toisen kerran

Kirjoitin ensimmäisen kuvapainotteisen blogini Helsingin rautatieasemasta  28.1.2023. Toin silloin näytille 12 kuvaa, joista vanhin oli tuolloin vuodelta 1863. Silloin pidettiin valtiopäivätanssiaiset rautatieaseman salissa. Myös keisari oli paikalla. Tuon jälleen 12 vanhaa valokuvaa nähtäväksi ikäjärjestyksessä vanhimmasta nuorimpaan. Tällä kertaa vanhin kuva on 92 vuotta vanha.

Helsingin rautatieasema vuonna 1931

Pietinen on kuvannut marraskuussa 1931 Helsingin rautatieasemaa ja sen ympäristöä. Lunta on kasoissa eri puolilla. Otos on Museoviraston kuvakokoelmista.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.

Kaivokadun risteys vuonna 1932

Valokuvaaja Siiri Suo on ikuistanut näkymää rautatieaseman suuntaan Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksestä vuonna 1932. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista.

Rautatieaseman ravintola

Asiakkaita rautatieaseman ravintolassa on kuvannut Aarne Pietinen Oy vuonna 1934. Kuva on Museovirastosta.

Rautatientori 1940

Rautatientoria on kuvannut Viljo Pietinen 6.8.1940. Kuva on Museovirastosta.

Rautatieasema 1941

Otso Pietinen on kuvannut päärautatieasemaa vuonna 1941.  Emil Vikströmin veistämät lyhdynkantajat eli kivimiehet seuraavat ylväästi ydinkeskustan menoa.  Ne valmistuivat vuonna 1914. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista.

Lyhdynkantajien veistosryhmä koostuu neljästä graniittisesta mieshahmosta, jotka kannattelevat pallolamppuja. Miesten hiukset on leikattu körttiläisen mallin mukaan. Kerrotaan, että hahmojen mallina oli 1800-luvun lopulla syntynyt torppari Jalmari Lehtinen. Visavuoren puutarhurina toiminut Lehtinen on muulloinkin ollut Wikströmin veistosten mallina.

 

Päärautatieasema 1940-luku

Fredrik Runeberg on kuvannut tästä vinkkelistä rautatieasemaa 1940-luvulla. Tämäkin kuva on Museovirastosta.

Sotalapsia palaa Ruotsista

Sotalapsia on Helsingin rautatieaseman portailla istumassa 16.8.1945. Valokuvaaja Matti Pietinen on ottanut heidän paluustaan kotimaahansa kuvan. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista.

Suomesta siirrettiin Ruotsiin, Tanskaan ja Norjaan yhteensä lähes 80 000 lasta. Ruotsiin vietiin 72 000 lasta, Tanskaan 4 200 ja Norjaan noin sata lasta ja äitiä. Noin 15 5000 heistä jäi palaamatta Suomeen.

Tulipalo vuonna 1950

Yleisöä on kertynyt sankoin joukoin paikalle seuraamaan Helsingin rautatieasemalla olevaa tulipaloa. Pekka Kyytinen on ollut myös kameransa kanssa paikalla. Kuva on Museovirastosta.

Matkustajia odotushallissa

Rudolf Valtonen on ikuistanut näkymää rautatieaseman odotushallista, jossa ihmisiä on odottamassa juniensa lähtöä. Ajankohdasta ei ole tietoa. Tämä kuva on ollut Suomenmaa-lehdessä aikanaan. Se on Museoviraston kuvakokoelmista myös peräisin.

Rautatieasema vuonna 1956

Tässä on talvinen kuva rautatietorin puolelta ja paljon on edustettuina 1950-luvun automallistoa. Erkki Voutilainen on tämän näkymän ikuistanut vuonna 1956. Kuva on Museovirastosta.

Rautatieasema vuonna 1961

Lyhdynkantajat eli kivimiehet esiintyvät jälleen ylväinä tässä Olavi Karasjoen 26.10.1961 ottamassa valokuvassa. Kuplavolkkari oli noina vuosina suosionsa huipulla aina 1970-luvun alkuun asti. Rautatieasema valmistui vuonna 1919 ja sen suunnitteli Eliel Saarinen. Tämä kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

H-juna asemalaiturilla

Volker von Bonin on kuvannut tätä näkymää vuosien 1976-1979 välisenä aikana Helsingin rautatieaseman laiturilla. H-juna on Hyvinkäältä saapunut tai lähtevä lähijuna. Kuva on Museoviraston kuvakokoelmista.

Laitan tähän suoran linkin ensimmäiseen blogiini Helsingin päärautatieasemalta, jonka tein 28.1.2023. Se on tässä: Helsinkiä vanhoissa kuvissa – Päärautatieasema – Mannari (blogaaja.fi)

Laitan tähän loppuun joitakin sopimuskumppanieni mainoslinkkejä ja -vinkkejä. Katso ja klikkaa! Voit löytää tosi edullisia tarjouksia! 

*

Offerilla on edullinen ja monipuolinen liike, josta voi hankkia lahjakortteja moneen paikkaan. Katso ja klikkaa!

*

Hobbybox myy monenlaista käyttötavaraa! Käy kurkistamassa!

*

Interflora on fiksu tapa yllättää ystävä kukkasilla oli välimatka mikä tahansa!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.