Helsingin linja-autoliikennettä vanhoissa kuvissa

Olen jo 20.10.2022 kirjoittanut ja tuonut kuvia tarjolle joukkoliikenteen kehityksestä Helsingissä alkaen hevosraitiovaunuliikenteestä. Siinä olivat samassa sekä hevoset, linja-autot sekä raitiovaunut. Kuvia oli siinä 1890-luvulta alkaen. Tässä kuvapainotteisessa blogissani käsittelen linja-autoja vanhimmasta kuvasta nuorempaan.

Salomonkatu

Juhannuksena vuonna 1934 on matkustajia odottamassa omaa linja-autoaan Salomonkadulla bussipysäkeillä. Kuvan on ottanut Pietinen. Se on peräisin Museoviraston kuvakokoelmista.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.

Presidentin linna

Linja-auto on lähellä Presidentin linnaa 1940-luvulla. Kuvan on ikuistanut Aarne Pietinen Oy. Se on Museoviraston kuvakokoelmista peräisin.

Bussiasema Erottajalla

Hugo Sundström on kuvannut näkymää Erottajan bussiasemalla vuonna 1949. Taustalla on Teatteriesplanadi. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Johdinauto Topeliuksenkatu

Liikennelaitoksen johdinauto on Topeliuksenkadun ja Runeberginkadun risteyksessä. Bertel Okkola on ikuistanut tämän katunäkymän 30.10.1953. Taustalla on Topeliuksenkatu 1. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta. Johdinauto eli trolleybussi on sähkökäyttöinen linja-auto, joka ottaa käyttövoimansa reittinsä yläpuolella kulkevista sähköjohdoista eli ajojohtimista, kuten myös raitiovaunut ottavat. Raitiovaunuliikenteestä eroten johdinauto kulkee kiskojen sijaan kumisilla renkailla. Koska kiskoja ei ole käytettävissä, ajojohtimia on kaksi, joista toinen toimii paluujohtimena.

 

Kar-Airin bussi

Lönnrotinkadulla on tuntematon kuvaaja ikuistanut näkymää Kar-Airin bussista aikavälillä 1957-1969.  Kuva on Suomen Ilmailumuseosta peräisin.

Juhannus 1958 linja-autoasemalla

Kuvaaja NS, kuka liekään, on ikuistanut näkymää Helsingin linja-autoasemalta juhannuksena 20.6.1958. Kuva on Journalistinen kuva-arkisto/Alma Media/Uuden Suomen kokoelma.

Aeron bussi

Tässä on Aero Oy:n bussi 1960-luvulla silloisella Helsinki-Vantaa lentoasemalla. Kuva on Finnair Oyj ottama. Se on Suomen Ilmailumuseosta peräisin.

Hietalahti 1967

Unto Laitila on ahkerasti kuvannut julkista liikennettä Helsingissä. Tässä ollaan 18.11.1967 Hietalahden torin tienoilla tarkemmin sanottuna Bulevardin ja Hietalahdenkadun risteyksessä. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Asema-aukio 1967

Bussi 20 on Asema-aukiolla, jossa on poliisi ohjaamassa liikennettä. On huhtikuu ja vuosi 1967. Unto Laitila on ikuistanut tämän näkymän. Kuva HKM.

 

Rautatientori

Linja-autoja on lähtölaitureissa Rautatientorilla vuonna 1975. Tuntematon kuvaaja on ikuistanut näkymän busseista. Rautatientori on Helsingin ydinkeskustassa päärautatieaseman vieressä sijaitseva aukio. Sitä rajoittaa etelässä Kaivokatu, idässä Mikonkatu, pohjoisessa Vilhonkatu ja lännessä rautatieaseman ohi kulkeva Keskuskadun jatke. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Linja-autoja ja matkustajia 1977

Pekka Punkari on kuvannut Lasipalatsin lähellä olevia linja-autoja ja matkustajia vuonna 1977. Taustalla näkyy joitakin Lasipalatsin myymälöitä. Lasipalatsi valmistui vuonna 1936. Sen suunnittelivat uransa alussa olevat arkkitehtiopiskelijat Viljo Revell, Niilo Kokko ja Heimo Riihimäki. Rakennus edusti funktionalismia parhaimmillaan.

Tässä on muutamia sopimuskumppaneiden tarjouksia tuotteista tai palveluista. Käypä katsomassa, mitä mahtaa löytyä! 

*

Lindex on mahtava vaihtoehto lasten ja naisten vaatteiden ostoon. Käy kurkistamassa edullisia tarjouksia! Klikkaa kuvaa!

*

Cellbes on hyvä naisten vaatteiden liike, josta on helppo kotisohvalta käsin tehdä kauppaa! Käy itse se toteamassa! Klikkaa kuvaa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.