Helsingissä ajellaan kymmentä raitiolinjaa, jotka ovat myös sen mukaan numeroitu. Kaksisuuntaista rataa on yhteensä 55 kilometriä. Pysäkkejä on yli 300. Raitioliikenne alkoi Helsingissä vuonna 1891. Ensimmäiset linjat kulkivat Töölöstä Etelärantaan ja Sörnäisistä Lapinlahteen. Ensimmäiset raitiovaunut olivat hevosvetoisia. Ensimmäiset sähköraitiovaunut tulivat liikenteeseen syyskuussa vuonna 1900.
Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.
Tämä on juuri äsken mainitsemilta ensimmäisiltä reiteiltä eli Sörnäinen-Lapinlahti. Hevosvoimaisella raitiovaunulla mentiin liikenteessä aina syksyyn 1900 saakka, jota ennen tämä kuvakin on otettu. Lauttasaaressa kesti hevosvetoinen liikenne paljon pitempään. Tässä on hevosvetoinen raitiovaunu kääntymässä Unioninkadulta Pohjoisesplanadille. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Tässä on Helsingin Bulevardi noin vuonna 1900. Tämä on ollut postikortti. Kuva on Museovirastosta.
Tässä mennään Aleksanterinkadulla. Signe Brander on toiminut kuvaajana. Ajankohta on ollut vuosi 1907. Signe on kuvannut näkymää Kluuvikadun kulmasta Senaatintorille päin. Oikealla ovat rakennukset Aleksanterinkatu 38, 36 ja 34. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Vilho Setälä on kuvannut raitiovaunua Kaivopuistossa vuonna 1909. Takana on kulmatalo Muukalaiskatu 4 ja Ullankatu 3, joka valmistui vuonna 1905. Kuva on Museovirastosta.
Vilho Setälä on tämänkin kuvan ottanut, kuten edellisenkin. Tässä on raitiovaunu Saunakadulla, mikä mykyisin tunnetaan Laivasillankatuna. Ajankohta on siinä 1910 vuoden kieppeissä. Kuva on Museovirastosta.
Raitiovaunu perävaunuineen on kaupunginportilla Itäisellä viertotiellä vuosien 1914-1925 välisenä aikana. Nykyisin tuo katu tunnetaan paremmin Hämeentienä. Kauppatori-Sörnäinen linja on kyseessä. Oikealla on raitiovaunun ”kunkku”. Kuljettajan sukunimi on nimittäin Kuningas. Rahastaja vieressä on Elin Lahti. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Raitiovaununkuljettajia on ryhmäkuvassa 1920-luvulla. Kuva on Museoviraston kokoelmista.
Hugo Sundström on ottanut kuvan 30.9.1939 kuvan Kauppatorin läheltä. Ponnistelua on näidenkin mukuloiden suhteen tapahtunut ja melko lailla tasatahdissa. Kuva on Museovirastosta.
Tässä ollaan Porvoonkadulla ns. viiden minuutin pysäkillä 1930-luvulla. Foto Roos on ottanut tämän kuvan. Se on Helsingin kaupunginmuseosta peräisin.
Hugo Sundström on ollut kameroineen Munkkiniemen raitiovaunussa 1949-1950 välisenä aikana. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Marsalkka Mannerheimin juhlapäivää vietetään 4.6.1952 Mannerheimintiellä. Kuvan on ikuistanut valokuvaaja U.A. Saarinen. Kuva on Museovirastosta.
Vanhan raitiovaunukaluston esittelyä on Helsinki-päivien aikana 20.6.1971 tarjolla Vallilan varikolla. Kuvan on ottanut Carl-Gustaf Gröndahl. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.
Tässä tulee vielä muutama sopimuskumppanieni mainos hyvistä tuotteista tai palveluista. Katso ja klikkaa!
Tässä on hieno mahdollisuus yllättää ystävä etänä kukkasin. Katso ja klikkaa!
Vakuutukset on hyvä aika ajoin kilpailuttaa! Samalla on hyvä katsoa, ovatko ne ajan tasalla. Katso ja klikkaa!
Kiva katsella vanhoja helsinki kuvia. Itselläni on vanhoja Helsinki kortteja parisen sataa. Ei tartte ihan heti lainailka museoista. Tähänkin törmasin, kun etsin Vilho Setälän kortteja.
Kiva katsella vanhoja helsinki kuvia. Itselläni on vanhoja Helsinki kortteja parisen sataa. Ei tartte ihan heti lainailla museoista. Tähänkin törmasin, kun etsin Vilho Setälän kortteja.
Kiitokset kiinnostuksesta blogiini! Vilho Setälän kuvia Helsingistä on silloin tällöin tullut vastaan. Seurasaaresta hän on ainakin joitakin kuvia ottanut. Hänen isänsä on vaikuttanut Järvenpäässä, kun täällä on hänellä nimikkokatukin. Synnyinpitäjässäni Ristiinassa on ollut aikanaan heidän kesämökkinsä. Hyvää kesän jatkoa!
Olipa kiva katsella vanhoja ratikoita – kiitos kuvista!!
Minulla on raitiovaunusta no: 362 mökillä rahastajanaitio, sain sen purkaa kun vaunu oli menossa romutukseen 2000-luvun puolenvälin jälkeen…. Pikkupoikana halusin aina raitiovaunun rahastajaksi 🙂 :). No nyt on rahastajanaitio, leimauspihteineen, merkinantolaitteineen, ”pysähtyy” ”lähtee” ”ovet auki, ovet kiinni” kytkimillä, missä nyt voin istuskella 🙂 🙂 !!! P.S. Kyseinen vaunu oli valmistunut muuten 20.01.1956.
Hei!
Kiitokset kiinnostuksesta kuvapainotteiseen blogiini! Ratikat tulivat Helsinkiin jo ennen busseja. Tosin ne olivat hevosvetoisia!
Hei vielä!
Tein pitkästä aikaa uuden kuvapainotteisen blogin Helsingin raitiovaunuista. Käy katsomassa!