Helsingin linja-autoliikenne vanhoissa kuvissa viidennen kerran

Olen kirjoittanut Helsingin raitiovaunu- ja linja-autoliikenteestä kuvapainotteisia blogeja jo yhteensä seitsemän kertaa ennen tätä. Kehitystä on tapahtunut paljon yli sadan vuoden kuluessa. Alkuun lähdettiin liikkeelle joukkoliikenteessä hevosvetoisilla raitiovaunuilla. Lauttasaaressa niillä liikuttiin vielä 1910-luvulla. Olen näistä matkustamismuodoista kirjoittanut ensimmäisen yhteisen blogin jälkeen erikseen. Tämänkertaiset kuvat busseista ovat vuosien 1935 ja 1972 välissä.

Laitan blogini loppuun suorat linkit aikaisemmista kirjoitelmistani bussien osalta. Niissä on vähän mukana myös ihan elävää kuvaa. Blogini lopussa on myös osio Arkistot, josta löytyy kaikki kirjoittamani blogit tällä pohjalla.

Linja-autoasema Salomonkadulla

E. Laakso on kuvannut näkymää vuonna 1935 linja-autoasemalla Salomonkadulla. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.

Lähteviä ja saapuvia linja-autoja

Lähteviä ja saapuvia linja-autoja on asemalla kuvannut Wolfgang Heine vuonna 1937. Vuotta aikaisemmin valmistui oikealla puolella oleva Lasipalatsi. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Liikennettä Kaivokadulla

Liikennettä Kaivokadulla on kuvannut Fotoma vuonna 1938. Valokuvaliike sijaitsi Aleksanterinkatu 17. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Matkustajia linja-autoasemalla

Hufvudstadsbladetin lehtikuvaaja Hugo Sundström on kuvannut matkustajia Helsingin linja-autoasemalla vuonna 1949. Taustalla on Tennispalatsi. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta peräisin.

Arabian tehdas

Bussi ohittaa kuorma-autoa Hämeentiellä vuonna 1950. Taaempana on Arabian tehdas. Elannon ex-somistaja Eino Heinonen on kuvannut näkymää. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Pohjolan liikenteen linja-autoja

Sakari Laipio on kuvannut Pohjolan liikenteen linja-autoja matkustajineen Kampin linja-autoasemalla 1950-luvulla. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Henkilö- ja linja-autoja Rautatientorilla

Bertel Okkola on kuvannut henkilö- ja linja-autoja Rautatientorilla. Ajankohta oli vuosi 1955. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

VR:n matkailuauto

Tuntematon kuvaaja on ikuistanut näkymää VR:n matkailuautosta 16.2.1955. Ohjaamossa ovat kuljettaja ja autoemäntä. Auton merkki on Vanaja. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

VR:n matkatoimiston Vanaja

Tuntematon kuvaaja on ottanut kuvan VR:n matkatoimiston linja-autosta Etelärannassa. Ajankohta on ollut vuosi 1958. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Kuljettajarahastusta

Osmo Leino on kuvannut kuljettajarahastusta liikennelaitoksen bussissa. Kuvausaika on ollut vuosi 1959. Otos on Helsingin kaupunginmuseosta peräisin.

Linja-autoja laitureissa

Linja-autoja on laitureissa asemalla vuonna 1963. Jalmari Aarnio on kuvannut näkymää. Taustalla näkyy vuonna 1938 valmistunut Postitalo sekä vuonna 1952 rakennettu Sokoksen tavaratalo. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta peräisin.

Matkustajia on odottamassa Rautatientorilla

Kari Hakli on ikuistanut näkymää Rautatientorilla vuonna 1972. Bussien takana patsastelee Aleksis Kivi. Tässä etualalla odotellaan bussia. Kuva on Helsingin kaupunginmuseosta.

Tässä on linkki ensimmäiseen Helsingin joukkoliikennettä käsittävään blogiini 20.10.2022 : Helsingin joukkoliikenteen kehitystä hevosraitiovaunuista alkaen – Mannari (blogaaja.fi)

Tässä on suora linkki 2.1.1923 tekemääni blogiin: Helsingin linja-autoliikennettä vanhoissa kuvissa – Mannari (blogaaja.fi)

Seuraava blogi Helsingin busseista on tehty 6.3.2023 ja se on tässä: Helsingin linja-autoliikennettä vanhoissa kuvissa toisen kerran – Mannari (blogaaja.fi)

Kolmas oma blogi linja-autoista on tehty 15.5.2023 ja se löytyy tästä: Helsingin linja-autoliikennettä vanhoissa kuvissa kolmannen kerran – Mannari (blogaaja.fi)

Neljäs kuvapainotteinen blogini valmistui 12.12.2023 ja se on tässä: Helsingin linja-autoliikennettä vanhoissa kuvissa neljännen kerran – Mannari (blogaaja.fi)

Laitan yhden sopimuskumppanini  mainoksen. Aika ajoin on hyvä vaihtaa myös puhelinliittymää. Katso ja klikkaa, mitä Telia tarjoaa!

*

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.